torstai 11. kesäkuuta 2015

HEH-HEKS

Kokeilenpas alkaa suunnitella opintojani hieman eteenpäin. Jotta ymmärrät, mikä gimma on kyseessä, käy katsomassa LinkedIn ja Twitter -profiilini,  niin tiedät millä pohjalla purjehdin. Näitä kahta työkalua käytän enimmäkseen työelämässä.

Kuinka päädyin opeopintoihin?

Kuten profiilistani huomaat en kenties ole ihan tyypillinen amk-opeopiskelija, jos kohta olen yleensä tyypillinen mikään muu kuin tyyppi yleensä. Viestintäpäällikön työtehtäväni alkoi viime vuosina painottua enemmän kouluttamiseen.
 
Kun koulutin Intranetin käyttöä, huomasinkin kouluttavani tiedonjakamista ja sosiaalisia toimintatapoja, joita tehokkuudeksikin voi kutsua. Tämä lienee ominaista oppimiselle, ja kiinnostuinkin kiemurtelevien oppimispolkujen rakentamisesta. Samoin olemme siirtyneet pois maailmasta, jossa opettajan, tiimipäällikön tai johtajan odotetaan tietävän muita enemmän. Tämähän passaa, sillä enhän minäkään kaikkea tiedä. (Älkää vain kertoko mukeloille saati miehelle!)

Liian paksu opemuottiin?

Olen työelämässä kouliintunut tehokkuuden puolestapuhujaksi - hyvän kautta siis, sillä yrityselämässä on tarkoitus tehdä tulosta. Luojan lykky, että myös opetuksen ja oppimisen tehokkuutta sopii jo kyseenalaistaa. Hallitusohjelman leikkausohjelmia on kritisoitu niin paljon, että kenties sieltä on jäänyt huomaamatta perimmäinen tarkoitus katsoa rakenteita ja säästökohteita uudelleen. Kyllä moista luovuutta saa koulutukseltakin vaatia.
 
Ammatilliset opeopinnot on käsittääkseni suunniteltu niin, että ne hyödyttävät jokaista yksilöä ja tämän taustayhteisöjä ainutlaatuisella tavalla. Siksi uskonkin, että vaikka en työskentele suoraan opetusalalla, minäkin ahtaudun kelpo-opiskelijan muottiin.

Out of all the boxes you can imagine

Aion haastaa itseäni ja muita ajattelemaan tavallisesta poiketen. Olen itse sen verran jumiutunut, etten ymmärrä, miksi muuten opiskelisi. ; ) Omassa ryhmässämme meidän on tarkoituskin kokeilla omia rajojaan ja epäonnistumisiakin. Miltä tuntuu epäonnistua ja myöntää se itselleen oppiakseen siitä jotain? Selittelyt sikseen ja eteenpäin.

 
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti