Ensimmäinen päivä minun osaltani oli muille jo toinen tapaaminen. En kuitenkaan tuntenut itseään jälkijättöiseksi, koska tutustuminen ja pienryhmäytyminen oli jätetty toiseen kertaan. Pointsit siitä hienovaraisesta ajatuksesta!
Mutta esittäytymisen seuraava vaihe olikin kiinnostava. Ohjaaja pyysi meitä kirjaamaan ylös, mitä tarjoan, mihin kutsun ja mihin haastan. Itse lupasin tarjota ideoita ja intoa, kutsua poreallaspalaveriin ja haastaa osallistamiseen verkkokoulutuksissa. Mielestäni tässä oli hyvää, että ohjaaja pyysi vain lukemaan oman paperinsa läpi, eikä kenenkään tarina levähtänyt turhan laveaksi. Kivoja kutsuja tuli muiltakin (mm. hyvinvointimessuille ja lenkille) ja kirjavinkkejäkin luvattiin tarjottavaksi: Ohjaustyön opas oli kuulemma hyvä.
Ennen kuin näitä alettiin lukea läpi, ohjaaja pyysi osallistujia poistamaan nimilappunsa. Seuraava vuoro annettiin sille, jonka nimen edellinen sattui muistamaan. Kun seuraavan nimi ei tullut mieleen, muut auttoivat. Mielestäni tämä oli ihan hauska ja harmiton tapa. Itse olin esimerkiksi ihan varma, että joku huoneessa oli nimeltään Ville, mutta ei sitten näemmä ollut.
Seuraava yllätys olikin ryhmäytymisen menetelmä. Molemmat ohjaajat lähtivät pois huoneesta ja käskivät ryhmäytyä viiden ryhmiin (ottaen mukaan neljä poissa olevaa). Itse en olisi uskaltanut jättää ryhmää keskenään, mutta asiaan varmasti vaikutti että paikalla olevat olivat valtaosin opettajia eli kenties myös ryhmäytymisen ammattilaisia tai sellaisiksi tähtääviä. Kävipäs kuitenkin niin, että yksi jäi ryhmään neljän poissa olevan kanssa. Minua se harmitti ja olisin muutenkin mieluummin ryhmäytynyt jotenkin järjestelmällisemmin. Suurempia tulkintoja en tästä kuitenkaan tehnyt, ja tuleva oma ohjaajani korostikin hyvin yhden päivän teemoista: Havaitse vasta. Älä vielä tulkitse.
Intoa puhkuen kohti HEKSiä. Siitä lisää seuraavalla kerralla.
Perinteistä ja uuttakin
Esittäytymiskierros tehtiin perinteiseen tapaan kiertävän kapulan avulla. Jokainen kertoi vuorotellen, kuka on ja mistä tulee. Äh. Mä inhoan näitä. Olimmehan me toki istumassa ringissä ja vuoro siirtyi kätevästi seuraavalle, joten tilanne ei ollut niin piinallisen tylsä kuin yleensä.Mutta esittäytymisen seuraava vaihe olikin kiinnostava. Ohjaaja pyysi meitä kirjaamaan ylös, mitä tarjoan, mihin kutsun ja mihin haastan. Itse lupasin tarjota ideoita ja intoa, kutsua poreallaspalaveriin ja haastaa osallistamiseen verkkokoulutuksissa. Mielestäni tässä oli hyvää, että ohjaaja pyysi vain lukemaan oman paperinsa läpi, eikä kenenkään tarina levähtänyt turhan laveaksi. Kivoja kutsuja tuli muiltakin (mm. hyvinvointimessuille ja lenkille) ja kirjavinkkejäkin luvattiin tarjottavaksi: Ohjaustyön opas oli kuulemma hyvä.
Ennen kuin näitä alettiin lukea läpi, ohjaaja pyysi osallistujia poistamaan nimilappunsa. Seuraava vuoro annettiin sille, jonka nimen edellinen sattui muistamaan. Kun seuraavan nimi ei tullut mieleen, muut auttoivat. Mielestäni tämä oli ihan hauska ja harmiton tapa. Itse olin esimerkiksi ihan varma, että joku huoneessa oli nimeltään Ville, mutta ei sitten näemmä ollut.
Iholla on silmät
Pia Kiviaho-Kallio esitteli meille campus-aluetta tavalla, jota en välillä ollut uskoa todeksi. Esityksessä vilahtivat Joyce DiDonato ja Star Trek ihan sulassa sovussa tanssin ja kehonkielen kanssa. Myös tilankäyttö koulutuksissa nosti päätään niin kirjaimellisesti kuin kuvainnollisesti. The Dancing English Teacher oli läsnä.Seuraava yllätys olikin ryhmäytymisen menetelmä. Molemmat ohjaajat lähtivät pois huoneesta ja käskivät ryhmäytyä viiden ryhmiin (ottaen mukaan neljä poissa olevaa). Itse en olisi uskaltanut jättää ryhmää keskenään, mutta asiaan varmasti vaikutti että paikalla olevat olivat valtaosin opettajia eli kenties myös ryhmäytymisen ammattilaisia tai sellaisiksi tähtääviä. Kävipäs kuitenkin niin, että yksi jäi ryhmään neljän poissa olevan kanssa. Minua se harmitti ja olisin muutenkin mieluummin ryhmäytynyt jotenkin järjestelmällisemmin. Suurempia tulkintoja en tästä kuitenkaan tehnyt, ja tuleva oma ohjaajani korostikin hyvin yhden päivän teemoista: Havaitse vasta. Älä vielä tulkitse.
Hepskukkuu sopii kaikkeen!
Ryhmäytymiseen käytettiin varsin paljon aikaa, mikä oli varsin avartavaa. Tässä ne pakolliset perustiedot omasta ryhmästäni, jonka päätehtävänä on tukea muita ryhmän jäseniä opetusharjoittelussa. Presenting Team Rakentajat:![]() |
| Rakentajat-ryhmän käsityksiä hyvästä ryhmästä |
![]() |
| Rakentajat-ryhmäläisten käsityksiä itsestään ryhmässä |


Tosi hyvä
VastaaPoistaPashmina Battitude kiittää
VastaaPoistaTodella hienosti kerrattu päivä😊
VastaaPoista