Kävin tänään kuuntelemassa Antti Leinon koulutuspäivän alun
Digitaalisen viestinnän koulutusohjelman (mif.fi/diko) kolmannella jaksolla.
Olen osallistunut vastaaviin koulutuksiin aikaisemmin ja seurannut kouluttajan
työskentelyä asiakkaan näkökulmasta, joten nyt pystyin keskittymään seurantaan
puhtaasti opetuksen kannalta. Toisaalta minulla on ryhmästä ja edellisistä
lähipäivistä riittävästi tietoa sen suhteen, että pystyn arvioimaan esimerkiksi
ryhmäytymisen tilaa.
Hyvän kouluttajan "alasin-testi" läpäisty kiitettävin arvosanoin!
Diggaamani alasin-muistilista hyvän koulutttajan ulottuvuuksista (asiantuntemus, läsnäolo, arvostus, samaistuminen, innostus, nöyryys) on muuten peräisin kirjasta Kouluttajana kehittyminen (kirjoittanut Päivi Kupias). Huomaan soveltavani listaa monissa erilaisissa työtilanteissa.
Kouluttaja aloitti päivän pitkällä liki tunnin kestäneellä
esittelykierroksella. Hmm, ajattelin ensin, kun 16 osallistujasta oli käyty
läpi kaksi. Muistan itse ne kerrat, kun opiskelijat joutuvat esittäytymään
uudelleen vain sen tähden, että opettaja ei tunne heitä ja heidän tilannettaan.
Pahimmillaan tilanne on melko piinallinen heille, jotka ovat kuulleet samat
esittelyt jo moneen kertaan.
Antti Leino teki tähän poikkeuksen. Hän ei kysellyt sen
vuoksi, että ei olisi tutustunut ryhmän taustoihin etukäteen, ja jo esittelykierroksella
mentiin asiaan. Hänellä on selvästi erittäin laaja verkosto (tai tosi hyvä
nimimuisti), sillä hän kyseli monen kollegojen kuulumisia ja nosti esiin
ajankohtaisia tapahtumia organisaatioissa. Näiden kautta hän linkitti
esittelykierroksen päivän sisältöihin ja lähti sujuvasti myös etenemään asiassa
sen sijaan, että olisi vain lupaillut "palaavansa myöhemmin tänään".
Esittelykierroksen isoin anti oli mielestäni Antin tapa
kohdata osallistujat, edes lyhyesti. Hän ei kiiruhtanut "omaan
settiinsä", vaikka koneella odotti varmasti yli kaksisataa diaa asiaa.
Ehkä juuri tämä oli se seikka, jota arvostan hänessä. Hän pyrkii antamaan
koulutuspäivässä mahdollisimman paljon, ovathan osallistujat maksaneet
koulutuksestaan, mutta tämä osaaminen ei suinkaan välity "oksennan kaiken
tietoni teille" -tavalla. Sen sijaan olemuksesta välittyy niin nöyryyttä
kuin innostusta.
Kouluttaja on selkeästi menestynyt työurallaan, mikä lisää
hänen uskottavuuttaan, mutta onneksi myös kahlannut. Veikkaan, että
jälkimmäinen on edesauttanut enemmän Antin menestystä kouluttajana.
Hyvän kouluttajan "alasin-testi" läpäisty kiitettävin arvosanoin!
Diggaamani alasin-muistilista hyvän koulutttajan ulottuvuuksista (asiantuntemus, läsnäolo, arvostus, samaistuminen, innostus, nöyryys) on muuten peräisin kirjasta Kouluttajana kehittyminen (kirjoittanut Päivi Kupias). Huomaan soveltavani listaa monissa erilaisissa työtilanteissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti