perjantai 18. joulukuuta 2015

Päättötyöseminaarissa kannustettiin rajaamaan

Kävin tänään seuraamassa kahden ohjaavan opettajan vetämää päättötyöseminaaria, jossa päättötyötään aloittelevat amk-opiskelijat esittelivät työtään ja suunnitelmiaan. Käytännössä työstä oli tässä vaiheessa valmiina sisällysluettelo ja jotain ajatuksia käytettävistä lähteistä. Kyseessä oli ensimmäinen seminaari, joten aiheetkin tarkentuvat vielä tästä. Esiteltäviä töitä oli neljä, esittelijöitä oli viisi (yksi päättötöistä tehtiin paritöinä). Yksi osallistujista oli Skype-yhteyden päässä Puolassa.

Kiinnitin taas huomiota siihen, kuinka työyhteisömäinen kouluympäristö on. Opiskelijoilla oli kannettavat tietokoneet ja pieni ryhmätyötila oli kuin kokoustila modernissa työympäristössä. "Muistionkin" (eli seminaaripäiväkirjan) kirjoittamisesta oli epäselvyyttä kuin työelämässä konsanaan. 

Sharing Economy


Kaikki neljä päättötyötä käsittelivät samaa aihetta, jakamiseen perustuvia liiketoimintamalleja matkailualalla. Päämies oli yhteinen ja erot aiheiden välillä olivat lähinnä tutkittavissa alalajeissa ja markkina-alueilla. Tilaajana olisin tyytyväinen tällaisesta muutoksesta, kun samalla vaivalla saisin useamman näkemyksen aiheeseen ja toisaalta syvemmälle menevää analyysiä.

Toinen ohjaajista keskittyikin kannustamaan rajaamaan tarkasti aihetta. "Parempi tutkia paljon pientä asiaa kuin vähän isoa asiaa", hän sanoi. Tämän muistan olleen olennaisin seikka omissa päättötöissäni. Pitää uskaltaa rajata riittävän tiukasti, jotta asiaan pääseen syvemmälle. Aihe harvemmin on liian tiiviiksi rajattu.

Kannustuksen sanoja


Sekä molemmat ohjaajat että muut opiskelijat (joita opponoijiksikin jo kutsuttiin) kannustivat paljon päättötöiden etenemisessä. Ohjaajat selvästi jättäytyivät itse takaa-alalle, vaikka välillä huomasin ainakin itsestäni, että mieli tekisi kommentoida. Sen sijaan ohjaajat keskittyivät haastamaan opiskelijoita ylittämään itseään: "You will manage. I know you will."

Opiskelijoilla on aivan valtavan hieno mahdollisuus päästä tutkimaan alalleen merkittäviä aiheita ja tapaamaan haastattelujen varjolla vaikuttavia henkilöitä. Ryhmässä keskusteltiin paljon siitä, kuinka monta haastateltavaa riittää ja kuinka haastateltavat löytyvät. Koululla ja päämiehelläl on kontakteja, mutta jälleen kerran opiskelijoita kannustettiin yrittämään ensin itse. Päämiehen kustannuksella ei kuitenkaan sovi leikitellä, vaan tutut reliabiliteetti ja validiteetti kajahtivat tuttuina huoneessa.

Opetusseurantaa koossa 14 oppituntia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti