Näin jouluaaton hiljaisessa maantieliikenteessä on hyvä siirtää katsetta jo ensi vuoden opetusharjoitteluun, joka on vihdoin ns. hyvin suunniteltu on puoliksi tehty -vaiheessa. Lisätietoja opetusharjoittelustani voit lukea opetusharjoittelusuunnitelmastani. Jaan harjoitteluni kahteen osaan, jotka molemmat ovat ammattikorkeakoulussa. Näin pääsen harjoittelemaan oman aihealueeni (viestintä) opettamista kolmella eri kurssilla: kahdella viestinnän kurssilla pidän kullakin kuusi oppituntia, bisnes-englantia yhteensä kymmenen oppitunnin verran.
Englanninkielinen lyhytkurssin (tällä hetkellä työnimellä online presentation skills) opetan ja suunnittelen yhdessä englannin ja ruotsin opettajaopiskelijan kanssa. Hän suorittaa harjoitteluaan Helsingin yliopiston opeopintoihinsa. Halusimme molemmat kokeilla opinnoissamme myös yhteisopettamista, sillä nähdäksemme sen merkitys on korostunut oppilaitoksissa yhteisten projektien myötä. Tämän lyhytkurssin sisältöä suunnittelemme vielä välipäivinä, joten palaan siihen myöhemmin.
Tammikuun harjoitteluni ovat Viestintä 1 ja Viestintä 2 -kursseilla. Ensimmäinen huomioni opettajan työstä oli, että opetussuunnitelmat (melkein tekisi mieli laittaa sana jo lainausmerkkeihin) olivat erittäin väljiä. Näin ollen pystyin valitsemaan itselleni sopivia teemoja, joita opitaan kursseilla projektien kautta. Liki jokaisella kurssilla tuntuu olevan yhteyksiä työelämälähtöisiin projekteihin, mikä onkin hieno juttu. Toivon niin, että nuoret opiskelijat näkevät tämän mahdollisuuden ja pyrkivät tekemään vaikutuksen työnantajiin, joista joku saattaa mahdollisesti tarjota tulevaisuudessa juuston leivän päälle.
Käyn seuraamassa ja esittäytymässä ensin kyseisillä viestinnän kursseilla, jotta nassu on tuttu, kun astun lauteille. Minulla on molemmilla kursseilla kolmen tuplatunnin vetovastuu eli yhteensä 12 oppituntia. Suunnittelin ensin opettavani valittua viestinnän osa-aluetta kahdella eri tavalla ja testata ennemminkin eri menetelmiä. Koska harjoittelu on niin lyhyt, halusin kuitenkin sisällyttää erilaisia aiheita ja toisaalta välttämään sitä, että "vetäisin saman tunnin uudelleen". Päädyin siis eri asiasisältöihin kursseilla.
Olen keskustellut vastuuopettajani Annan kanssa useampaan kertaan ja saanut häneltä vinkkejä siihen, mihin kannattaisi keskittyä. Pelkkää "vierailijaluentoa" en halunnut tarjota, sillä haluan päästä lähemmäksi opettajan arkea. Saan sisältöjä ennakkomateriaaleina opiskelijoiden edellisistä ja tulevista projekteista, joihin opetukseni luonnollisesti linkittyy. Oppimistavoitteet liittyvät esiintymistaitoihin, blogikirjoittamiseen, työnhakuun ja somen käyttöön työntekijänä. Valitsin viestinnän osa-alueista ne, jotka koskettavat jokaista opiskelijaa riippumatta tulevaisuuden työtehtävästä.
Hei Hani ja hyvää alkanutta vuotta!
VastaaPoistaOpetusharjoittelusi on hienosti ja huolellisesti suunniteltu. Hyvä!
Sopisiko sinulle, että tulen seuraamaan työskentelyäsi 26.1., jolloin voisin olla mukana oppitunnit 8-10 ja 12-14. Olisi kiva nähdä kaksi eri ryhmää.
Jepu. Passaa toki. Suunnitelma tarkentuu vielä ensi viikolla.
VastaaPoista